De marketingmix en Social Media

Marshall Mcluhan is populair geworden door zijn uitspraak: ‘The medium is the message’. Volgens Mcluhan is het medium waarin de boodschap gestuurd word misschien wel belangrijker dan de boodschap zelf. We merken dat bij Social Media de eigenschappen minstens zoveel invloed hebben op de maatschappij als de boodschappen die op het medium worden geplaatst.

Uit onderzoek van de Universiteit van Florida is gebleken dat verschillende gebruikte vormen van reclame op Facebook veel minder emotioneel aantrekkelijk zijn dan als we advertenties op tv zien.  Een uitzondering zijn advertenties door echte mensen in hun tijdlijn. De reden die de onderzoekers geven is, dat gebruikers van Social Media hun pagina’s zien als persoonlijk. Adverteren op deze pagina’s word dan gezien als een inbreuk op de privacy van desbetreffende persoon. Dit blijkt niet zo te zijn op de advertenties die getoond worden op de televisie of radio. Marketeer kunnen social media zien als een extra marketingmix. De gebruikers van Social media accepteren dit echter niet.

 

Uit een recente onderzoek is van Facebook is gebleken dat het medium, in staat is om zowel positieve als negatieve emoties kan oproepen bij de gebruiker. Hieruit heeft Facebook een verkeerde conclusie getrokken dat adverteren op deze pagina’s dus aantrekkelijk is. Dit blijkt niet zo te zijn omdat mensen juist vanwege deze opgeroepen emoties niet staan te wachten op commerciële advertenties. Bedrijven moeten zich meer menselijk opstellen. Dat betekent dus niet het inhuren van een spreker voor een seminar over menselijkheid, gecommuniceerd via betaalde advertenties op Social Media. Als een bedrijf menselijkheid wil overbrengen, moeten de medewerkers gestimuleerd worden om kennis en persoonlijkheid te delen. Dit is de juiste strategie om klanten te trekken.

http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-zijn-geen-onderdeel-van-je-marketingmix


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s