Stefan Rooiacker, directeur internet marketing Nederland, geeft 5000 cursussen per jaar. Stefan is 20 jaar internet marketeer, de oudste van Nederland. Werkte voorheen met Ilse.nl. Dit was vroeger de zoekmachine die het meeste word gebruikt. Tegenwoordig oriënteert meer dan 90%via google.
Er was in Amsterdam een SEO/SEA conferentie. Er waren 17 sprekers en het ging voornamelijk over google en Microsoft. Daarnaast is het onderwerp SEA ook bespreken.
De eerste spreker heeft het over google gehad. Er was een voorbeeld in het verleden, de reviews spelen op de dag van vandaag mee met de vindbaarheid. Er waren veel bedrijven die dit voorheen wisten en speelde hierop in. In 2016 komen er weer nieuwe eisen van google. Google word onze derde oog. Zo zal google proberen om alles van te weten over jou. Zo groeit de vindbaarheid. Google weet tegenwoordig alles over de persoon. Je Gmail leest google ook uit. Als je ooit een mail hebt getikt dat je moe bent en veel uren hebt gemaakt dan kan het zo zijn dat Google kan dit lezen en zal dus een advertentie tonen dat betrekking heeft op de mail die je ooit hebt gestuurd. Bijvoorbeeld een vakantie die Google je aan wil bieden omdat het weet dat je moe bent. Nog een voorbeeld hiervan is als google weet dat je een vriendin hebt dan is de kans groot dat je een advertentie ziet over trouwringen.
In adword kunnen we binnenkort ook offline adverteren, via de tv bijvoorbeeld. Deze advertenties kunnen ook gepersonaliseerd worden.
Mobile is hot, hier is ook over gesproken. We weten dat we steeds meer oriënteren via onze mobiele apparaten. Dit geld zowel voor de ouderen als voor de jongeren in onze maatschappij. Het is dus van essentieel belang dat website in bezit zijn van een responsieve website dat bedoeld is voor de desktopversie als voor de mobiele versie. Is dit niet het geval dat zal het ervoor zorgen dat je niet snel gevonden word door je desbetreffende doelgroep.