Geschiedenis
In 2004 is Facebook van start gegaan met Mark Zuckerberg als uitvinder. Facebook is een medium waar gebruikers hun persoonlijke interesses kunnen delen met anderen. Facebook was destijds bedoeld voor studenten van Harvard Universiteit maar later bleek al snel dat dit concept voor heel de wereld gebruikt kon worden. Er zijn momenteel meer dan 1 miljard gebruikers, er worden ongeveer 250 miljoen foto’s geüpload. Op het medium kunnen gebruikers aangegeven waar ze mee bezig zijn, waar ze aan denken of wat ze willen of gaan doen. Daarnaast is het ook mogelijk om met elkaar te communiceren via publieke of privé berichten. Het doel van Facebook is dat gebruikers van het platform een sociaal netwerk kunnen opbouwen en onderhouden waar Facebook zelf ook wat aan heeft. De grote kracht van Facebook is de manier waarop het medium bezoekers weet te binden. De gemiddelde gebruiker spendeert ongeveer 15 uur en 33 minuten per maand op Facebook.
Het verdienmodel
Het medium maakt momenteel gebruik van een advertentiemodel om geld te verdienen. De inkomstenbron is in principe de gebruiker. Hoe meer gebruikers het medium gebruiker hoe duurder het wordt voor bedrijven om te adverteren. Het medium verdient ongeveer €3,75 per gebruiker per jaar. Per maand gebruiken ongeveer 1,19 miljard mensen het medium. In het derde kwartaal van 2014 boekte Facebook een winst van mee dan 600 miljoen.
Het grote geld komt binnen vanuit lokale advertenties (self-serve Facebook advertising). Lokale bedrijven en gebruikers kunnen zelf een campagne opzetten waar ze voor zelf betalen. Dit bespaart een hoop tijd en moeite voor Facebook zelf waardoor ze makkelijk geld kunnen verdienen. Via deze manier van adverteren is het mogelijk voor bedrijven om hun doelgroep duidelijk in kaart te brengen en te bepalen. Zo kan de adverteerder precies aangeven wie hij wel of niet zijn advertentie wil tonen. Doelgroepen worden zo specifiek mogelijk in kaart gebracht. Zo kan er gefilterd worden op basis van sekse, leeftijd etc. Met dit gericht adverteren verdiende Facebook in 2010 bijna een half miljard euro.
Engagement Ads
Facebook kent naast gericht adverteren voor lokale bedrijven ook een andere manier van adverteren. Het is voor grotere bedrijven mogelijk om het grote publiek te bereiken via advertentie op Facebook. Zo zijn er advertenties op de homepagina van Facebook geplaatst waar de gebruiker interactie mee kan hebben. Engagement ads zijn ‘sociale advertenties’ die geliked worden door gebruikers op het medium. Als gebruiker kan je ook zien hoeveel mensen de desbetreffende advertentie liken.
Naast deze belangrijke twee inkomsten kent Facebook ook een andere inkomsten bron. Zo verdient het bedrijf ook geld voor advertenties die naast bepaalde zoekopdrachten worden getoond. Microsoft betaalt hier jaarlijks miljoenen voor en tot slot kent het bedrijf ook inkomsten uit virtual goods en gift shops. Spelletjes en virtuele cadeautjes leveren jaarlijks vele miljoenen op.
Waar zie je nog kansen voor het bedrijf?
Facebook heeft sinds kort een nieuwe koop- en verkoopfunctie toegevoegd op Facebook. Zo kan het medium concurreren met andere bedrijven zoals Marktplaats. Facebook heeft momenteel miljoenen groepen maar de koopgroepen zijn op het moment het meest populair. De nieuwe functie die toegepast wordt zal het gebruik van deze groep vergemakkelijken. Over een paar maanden zal Facebook de nieuwe functie uitrollen over Android, IOS en desktop.
Bronnen:
- http://www.adformatie.nl/nieuws/facebook-komt-met-nieuwe-functie-om-spullen-te-verkopen#sthash.HwLt9AGN.dpuf. http://www.adformatie.nl/nieuws/facebook-komt-met-nieuwe-functie-om-spullen-te-verkopen.